رژیم غذایی کتوژنیک چه اشتباهی!

از آنجا که این رژیم بسیار محدود است ، دنبال کردن آن در دراز مدت بسیار سخت است. چنانچه مبتلا به دیابت هستید، رعایت رژیم لاغری میتواند منتهی به رهایی از انسولین یا موز در رژیم کتوژنیک: نکات، دستور العمل ها و جایگزین ها دارو درمانی شود. علاوه بر این، افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) باید از کتو پرهیز کنند، زیرا کلیههای ضعیف ممکن است نتوانند تجمع اسیدی ناشی از این غذاهای پرچرب حیوانی در خون را تحمل کند. افرادی که به کمبود پیرووات کربوکسیلاز، بیماری پورفیری و یا اختلالات ژنتیکی نادر در متابولیسم چربی مبتلا هستند، منع استفاده از این رژیم را دارند. یعنی در طول روز به ازای هر دو هزار کالری تقریباً ۵ کالری آن را از کربوهیدرات ها انتخاب می کند. اولین سوختی که بدن شما برای تولید انرژی تجزیه میکند، کربوهیدراتها هستند، این فرآیند هر روز منجر به سوزاندن کالریهای اضافی میشود.

بررسی ها نشان داده اند که رژیم کتوژنیک که یک رژیم حاوی کربوهیدرات کم و چربی بالاست، می تواند به کاهش چربی شکم کمک کند و حتی برای بهبود برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلال شناختی موثر است. کربوهیدرات ها هم جزو این دسته از مواد غذایی هستن. با توجه به تحقیقاتی که انجام شد، محققین متوجه شدن که افراد معمولی هم میتونن از این رژیم به عنوان یک رژیم خوب و سریع کاهش وزن استفاده کنن. در سال 1920 محققین سعی کردن از این رژیم برای کنترل بیماری افرادی استفاده کنن که نسبت به دارو های صرع واکنش مثبتی نشون نمیدادن. اما در رژیم کتو، جایی که کربوهیدرات وجود ندارد، بدن از چربی به عنوان سوخت استفاده می کند.

کبد وظیفهی تبدیل ذخایر چربی به اجسام کتونی را برعهدهدارد و سوخت جایگزین را میسازد که میتواند انرژی مغز را تأمین کند. این موضوع برای ما و همه افرادی که جزو خانواده ی زیبیتو هستن تبدیل به یقین شده. بعد از مدتی بدن ما به سوزوندن چربی برای کسب انرژی عادت میکنه و در نهایت به سراغ چربی های زائدی که قبلا در نواحی مختلف بدن ذخیره شده بودن میره. قبل از شروع رژیم های لاغری ، خصوصاً اگر بیماری دارید ، مانند دیابت ، با پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی مشورت کنید. برای انجام این کار حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و بهترین راه را انتخاب کنید. اگر شما با بیماری دیابت دست و پنجه نرم میکنید، به خصوص دیابت نوع اول، خیلی مهم و ضروریه که اول با پزشکتون در مورد تغییر رژیم غذاییتون مشورت کنید.

هورمون انسولین در بدن وظیفه انرژی دادن به سلول ها رو داره. اما اینطور نیست. رژیم غذایی کتوژنیک فواید دیگه ای هم داره که در این قسمت قصد بررسی اونها رو داریم. این آزمایش تاثیر فوق العاده ی رژیم کتو نسبت به رژیم کم چربی رو به خوبی ثابت میکنه. بیایید در مورد یک عارضه جانبی کتو صحبت کنیم که ممکن است چندان جذاب نباشد: یبوست. یکی از این دلایل، افزایش پروتئین مصرفی است که این امر بهنوبهی خود فواید زیادی برای سلامتی دارد. بنابراین بدن یک انسان طبیعی ترجیح میده انرژی خودش رو خیلی سریع و راحت از طریق کربوهیدرات ها یا همون فرآورده های قندی بدست بیاره. به عنوان نکته آخر کالری دریافتی را در طول وعده ها و میان وعده های به صورتی تنظیم کنید که کمترین گرسنگی و فشار را تجربه کنید.

به طور کلی مقدار کربوهیدراتی که در رژیم های لو کرب مجاز به استفاده هستیم کمتر از 50 گرم در طول روز هست. در واقع تنظیم درست غذاها، میان وعده ها، مقدار هر ماده غذایی و ترتیب مصرف هست که چربی سوزی خودکار بدن رو فعال میکنه. فرقی هم نمیکنه که سنشون بالا باشه و یا سنشون کم باشه. شاید جالب باشه اگر بدونید که رژیم کتوژنیک با رژیم های کم کالری هم بررسی شده. دقیقا وقتی داشتم برای آزمون زبان آیلتس مطالعه میکردم با رژیم کتو ژنیک آشنا شدم و تصمیم گرفتم که آزمایشش کنم. برای ورزشکاران استقامتی، گذار به رژیم کتوژنیک ممکن است زمان ریکاوری بعد از تمرین را کاهش دهد اما برای ورزشکاران معمولی، انتقال به رژیم کتوژنیک ممکن است در ابتدا پایبندی به روال تناسب اندام شما را به یک چالش تبدیل کند.

یعنی توانایی اینکه مثل سلول های سالم و طبیعی بدن، از چربی به عنوان سوخت استفاده کنن رو ندارن. توی این حالت سلولهای بدن به انسولین جواب نمیدن و نمیتونن از قندخون برای سوخت و ساز استفاده کنن. شاید برای خیلی از افراد نخوردن کربوهیدرات هایی مثل نان سفید، نوشابه، شکر ، شیرینی و … برای جبران این تلفات، لازم است آب فراوان بنوشید و در صورت نیاز از مکملهای مناسب مانند سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم استفاده کنید. یکی دیگر از عوارض رژیم غذایی کتوژنیک می تواند افزایش کلسترول LDL باشد که آن هم می تواند بیماری های قلبی را به دنبال داشته باشد. با توجه به اینکه توجه و تمرکز رژیم کتو نیز بر کاهش میزان مصرف کربوهیدرات میباشد، میتوان گفت که پنیر ماده غذایی مناسبی است که شما میتوانید آن را به برنامه تغذیه خود بیافزائید!

اغلب غذاهایی که در فهرست رژیم غذایی کتو وجود دارند، شامل اطلاعات فراوانی هستند که در آنها چربی سالم، میوههای کم کربوهیدرات و سبزیجات با فیبر بالا میتوانند به عنوان بخشی از رژیم غذایی مغذی مورد استفاده قرار گیرند. زماین که در مورد سلامت قبل و رژیم کتوژنیک که یک رژیم سرشار از چربی هست صحبت میکنیم، خیلی ها تعجب میکنن. گل کلم ها رو با یک میکسر غذا یا رنده بزرگ خرد کنید. اگر شما جزو افرادی هستید که بدنسازی کار میکنید، بهتره که از سه مورد آخر یکی رو با توجه به شرایطتون انتخاب کنید. یک انسان طبیعی توی رژیم غذایی روزانش از انواع مواد غذایی استفاه میکنه. با وجود انواع مختلف رژیم هایی که میگیرید، هیچ کاهش وزنی رو تجربه نمیکنید.

به هیچ وجه خودسرانه عمل نکنید. نکته مثبت و فوق العاده ی دیگه ای که درمورد این نباید فراموش کرد این هست که شما به هیچ وجه احساس گرسنگی نمیکنید. اگر رژیم کتو برایتان مناسب نباشد، علائمی مانند یبوست، تهوع، استفراغ و یا اسهال را تجربه خواهید کرد که به صورت کلی مشاهده این علائم در طول دوره رژیم به آنفولانزای کتوژنیک معروف است. نکته مهم این است که در طول دوره رژیم کتوژنیک باید از پروتئینهای مختلف بهصورت ویژه بهرهمند شوید. اگر بخوایم بهتر بگیم، بیماری اونها با استفاده از دارو قابل کنترل نبود. رژیم کتو چربی های مضر بدن رو دفع و از چربی های مفید استفاده میکنه. نگران نباشید این مصرف چربی زیاد بدن شما را در خطر نمیاندازد بلکه بدن شما را مجبور میکند تا در نبود کربوهیدرات از چربی برای تأمین آیا شامپاین در رژیم کتوژنیک مجاز است؟ انرژی استفاده کنید.

صحبت اصلی رزیم کتوژنیک اینه که ما کربوهیدات ها رو گزینه ی اول بدن برای به دست آوردن انرژی هستن رو حذف کنیم. رژیم کتوژنیک مانند دیگر رژیم ها ممکن است عوارضی داشته باشد که البته این عوارض خیلی خطرناک نیستند. ممکنه بگید این چه ارتباطی به سرطان داره. این این سبک رژیم کتوژنیک هم دقیقا شبیه به رژیم استاندارد کتوژنیک هست با این تفاوت که پروتئین بیشتری داره. رژیم غذایی کتو و اتکینز تفاوت هایی با هم دارند. رژیم غذایی کتوژنیک که البته با اسم های رژیم کتو ( کیتو ) و یا کتو زا هم شناخته میشه بر اساس یک اصل ساده کار میکنه.

This  data was c​reated by GSA C᠎ontent Gen​er at or DEMO!

در اصل ، این رژیم غذایی است که باعث می شود بدن کتون ها را به جریان خون آزاد کند. در نهایت هم انسولین و هم قند خون بالا میره. بدن ما به صورت خودکار سراغ شکستن پروتئین های چربی این مواد میره. معمولاً حدود 2 تا 4 روز طول میکشد تا به کتوز برسید. بعد از 27 روز شخصی که 110 کیلوگرم وزن داشت، با استفاده از رژیم کم چربی وزنش به عدد 105.5 رسید. از اهالی بتلکریک، میشیگان بود، بیماران صرعی خود را با توصیه به تحمل گرسنگی و پرهیز غذایی درمان نمود. بدن ما در حالت معمولی کربوهیدرات هایی رو که دریافت میکنه رو تبدیل به قند یا همون گلوکز میکنه.

افرادی که رژیم کتوژنیک رو انتخاب میکنن، قند موجود در بدن رو خیلی سریع میسوزونن. دقیقا به همین دلیل هست که این رژیم خیلی سریع و با قدرت بی نظیری باعث لاغری و کاهش سایز میشه. همونطور که میدونید، ابتدای مقاله در مورد دلیل ساخته شدن رژیم کتوژنیک و ارتباط این رژیم غذایی با بیماری صرع صحبت کردیم. با توجه به آزمایشهایی که انجام شده دانشمندان متوجه شدن که رژیم کتوژنیک نسبت به هر مدل رژیم دیگه ای تاثیر فوق العاده بیشتری داره. یک مقدار سخت باشه اما قطعا نتیجه ای که از این رژیم بدست میاد ارزشش رو داره.

در مورد سایر مواد غذایی هم میشه گفت مقدار متوسطی پروتئین و مقدار زیادی چربی قابل استفاده هستش. سلول های سرطانی فقط و فقط میتونن از قند برای زنده موندن استفاده کنن. ممکنه تصور کنید که مزیت های این رژیم فقط مواردی بود که در موردشون توضیح داده شد. یعنی فقط در زمان تمرین کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. دقیقا توی همین زمان ما پروتوئین و چربی های مفید بیشتری رو وارد بدن میکنیم. پس از چند ماه با شنیدن بوی نان تازه فشار زیادی به شما وارد میشود. برای افرادی که تشنجهای آنها ادامه مییابد (صرع مقاوم به دارو)، استفاده از یک رژیم غذایی خاص (به نام رژیم کتوژنیک (ketogenic)) ممکن است در نظر گرفته شود.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت 5 دلیل که چرا کتو کار نمی کند و چگونه آن را برطرف کنیم.